МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І
НАУКИ УКРАЇНИ
пр. Перемоги, 10, м. Київ,
01135, тел. (044) 481- 32 -21, факс (044) 236-1049
E-mail: ministry@mon.gov.ua, код
ЄДРПОУ 38621185
Від 30.05.13
№ 1/9-383
Про організацію навчально-виховного
процесу в початкових класах загальноосвітніх
навчальних закладів у 2013/2014 навчальному році
Відповідно до постанови Кабінету
Міністрів України від 20 квітня 2011 року № 462 «Про затвердження Державного
стандарту початкової загальної освіти» у 2012/13 навчальному році було
розпочато поступове впровадження Державного стандарту початкової загальної
освіти.
Інформуємо,
що у 2013/2014 навчальному році для організації навчально-виховного процесу учнів
1- х класів чинними залишаються методичні рекомендації від 01.06.2012 року №
1/9- 426 «Щодо методичних рекомендацій з базових дисциплін» додаток, «Початкова
школа» (Інформаційний збірник та коментарі Міністерства освіти і науки, молоді
та спорту України № 17, 2012).
Для 3-4 класів - рекомендації щодо
організації навчально-виховного процесу, що розміщено в інструктивно-методичному
листі від 09.06.2011 р. № 1/9-454 «Про особливості організації
навчально-виховного процесу в загальноосвітніх навчальних закладах у 2011/2012
році» додаток «Про організацію навчально-виховного процесу в початкових класах
загальноосвітніх навчальних закладів у 2011/2012 році» (Інформаційний збірник Міністерства
освіти і науки України № 17-18, 2011).
З метою організованого переходу на
Державний стандарт початкової загальної освіти Міністерство освіти і науки
надсилає для практичного використання методичні рекомендації щодо організації
навчально-виховного процесу у 2-х класах загальноосвітніх навчальних закладів
(додаються).
Просимо
довести зазначену інформацію до відома керівників і вчителів початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів
Заступник Міністра
Б. М. Жебровський
Додаток до листа
Міністерства
освіти і науки
від _30.05.2013____№_1/9-383____
Методичні рекомендації щодо організації навчально-виховного
процесу у 2-х класах загальноосвітніх навчальних закладах
У
другокласників віковою особливістю є
наочно-дієве та наочно – образне мислення (все що вивчаємо, необхідно
побачити і доторкнутися).
В цей період відбувається активне
освоєння учбової діяльності. Починають
розвиватися довільна увага і пам'ять. Але для тривалої концентрації дитині
потрібна зовнішня допомога: цікаві картинки, звукові сигнали, ігрові ситуації.
Увага залежить не лише від волі дитини, але і від темпераменту. Стійкість уваги
знижується до кінця дня, тижня, учбової чверті, після захворювань.
У другому, як і
у першому класі, мають продовжуватися лінії дошкільного розвитку:
пріоритетність виховних завдань, цілісність впливу на дитину через
взаємозв’язок навчальної та ігрової діяльності. Під
час гри діти вільніше, ніж під час будь-якої іншої діяльності, ставлять цілі,
реалізовують їх, аналізують результати. Граючись, вони виступають суб’єктами
ігрового процесу, його активними творцями, спроможними впливати на буття,
постійно самовдосконалюючись.
Окрім
того, під час гри діти молодшого шкільного віку почувають себе вільно і
комфортно. Це стосується всіх учнів, які
мають різні психологічні особливості (і здібних, і активних, і пасивних).
Вчитель продовжує залишатися
значимою фігурою. Але з'являється більш особове відношення до нього - прагнення
до спілкування з ним на перервах, прогулянках У деяких другокласників може
спостерігатися сильне прагнення до лідерства. Між деякими дітьми з'являється
суперництво. Починає розвиватися здібність до співпраці у іграх і навчанні.
Діти вчаться домовлятися, поступатися один одному, розподіляти завдання. Але це
їм ще важко робити без допомоги вчителя.
У 2 - му класі за рішенням
педагогічної ради навчальні досягнення
учнів оцінюють в балах (окрім предметів «Основи здоров’я»,
«Фізична культура», «Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво», «Мистецтво»,
«Сходинки до інформатики»). Оцінювання другокласників має
бути вмотивованим. Важливо, щоб дитина не втратила стимулу до праці. Оцінки в
балах стають для дітей більш зрозумілими й мотиваційними, якщо супроводжуються
коротким, точним коментарем вчителя. Завдання
вчителя полягає в тому, щоб негативні й позитивні емоції, породжувані невдачами
чи успіхами в навчанні, використовувати для активізації діяльності дітей.
Тривалість уроків у загальноосвітніх
навчальних закладах у других класах становить 40 хвилин.
Починаючи з 2 – го класу учні виконують
домашні завдання, тому слід у розкладі занять предмети, які вимагають значних
затрат часу для виконання, не групувати в один день.
Успішне
виконання другокласниками домашніх завдань в значній мірі залежить від
співпраці учителя (вихователя групи продовженого дня) з їхніми батьками.
Важливо переконати батьків у тому, що дотримання оптимального режиму виконання
домашніх завдань, їх посильна допомога і контроль за виконанням сприятимуть розв'язанню
основної мети навчальної домашньої роботи. Вчитель повинен знайомити батьків з
основними програмовими вимогами до навчальних предметів, повідомляти батьків
про результати виконання домашніх завдань.
Обсяг
навчального матеріалу для домашніх робіт орієнтовно повинен становити 1/4
обсягу, виконаного на уроці, витрати часу на їх виконання не
може перевищувати 45 хв.. На вихідні і святкові дні домашні завдання другокласникам не рекомендується
задавати
Не
допускається подача домашнього завдання під час чи після дзвінка на перерву,
після уроків, оскільки воно в повній мірі не фіксується дітьми; учні позбавлені
можливості ставити запитання; учитель не встигає пояснити суть завдання.
Форми перевірки домашнього завдання можуть
бути різними: фронтальна, індивідуальна,
колективна, само-, взаємоперевірка, творча тощо.
Перевіряти домашні завдання вчителем необхідно систематично.
З таких
предметів як основи здоров'я та фізична культура, трудове навчання, художня
праця, мистецтво (музика, образотворче мистецтво), інформатика домашні завдання задавати не бажано, окрім
випадків визначених у підручниках (обговоріть з батьками, тощо).
Контроль та
відповідальність за перевантаження учнів домашніми завданнями покладається на
заступника директора з навчально-виховної роботи загальноосвітнього навчального
закладу.
Учні 1-2 класів
загальноосвітніх навчальних закладів у 2013-2014 році навчаються за Типовими
навчальними планами початкової школи, затвердженими наказом Міністерства освіти
і науки, молоді та спорту України від 10.06.2011 № 572 (для учнів 3-4 класів чинними є Типові навчальні плани, затверджені
наказом Міністерства від 29.11.2005 р. № 682).
Звертаємо
увагу, що відповідно до Галузевої угоди між Міністерством та ЦК Профспілки
працівників освіти і науки України на 2011–2015 роки передавати уроки з окремих предметів у
початкових класах іншим спеціалістам, наприклад, уроки іноземної мови, фізичної
культури, образотворчого мистецтва, музики, основ здоров’я можна за
наявності об’єктивних причин та
обов’язкової письмової згоди учителів
початкових класів, забезпечуючи
при цьому оплату праці відповідно до положень Інструкції про порядок обчислення
заробітної плати працівників освіти.
Організація
навчання у 2-му класі в 2013-2014 навчальному році здійснюватиметься за
навчальними програмами затвердженими наказом МОНмолодьспорту України від
12.09.2011 № 1050 «Про навчальні програми для 1-4 класів загальноосвітніх
навчальних закладів»:
- Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних
закладів із навчанням українською мовою. 1-4 класи. – К.: Видавничий дім
«Освіта»,
2013;
- Учебные
программы для общеобразовательных учебных заведений с обучением на русском
языке. 1-4 классы.- К.: Видавничий дім «Освіта», 2012.
- Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів і
спеціалізованих шкіл із поглибленим вивченням іноземних мов. 1—4 класи. — К.:
Видавничий дім «Освіта», 2012.
Для реалізації Державного стандарту початкової загальної
освіти, розроблені нові підручники для
2-го класу з усіх предметів інваріантної складової.
Наголошуємо, що вчителі, які працюватимуть з
учнями 2 – го класу за новими підручниками, обов’язково мають бути ознайомлені
з навчально-методичною літературою для 2 класу до початку навчального року.
На уроках української мови основна увага
приділяється практичним аспектам: роботі над значенням слова і кількісному
нарощуванню словникового запасу другокласників, збагаченню мовлення різними
граматичними формами, умінню аналізувати, оцінювати власну мовленнєву
творчість, удосконалювати її.
«Українська мова. 2 клас» (авт. М. С.Вашуленко, С. Г.
Дубовик)
Текстова основа підручника у вивченні як
мовної теорії, так і виробленні мовленнєвих знань, посилює увагу до формування
в учнів компетентнісно орієнтованих умінь: слухати і розуміти; сприймати
інформацію; сортувати її; виділяти головне й утримувати його в пам'яті,
орієнтуючись на логіко-смислові частини під час його відтворення або виконання
мовно-мовленнєвих завдань.
Відповідно до виучуваної мовної теми учитель
на основі тексту має можливість запропонувати учням цілий комплекс завдань,
метою яких є спостереження і виявлення функціональної ролі тієї чи іншої мовної
одиниці, її лексичної чи граматичної категорії в тексті, у структурі
висловлювання.
З огляду на потреби класу і можливості
окремих учнів, учитель сам може добирати за його змістом додаткові завдання,
які дадуть йому можливість забезпечити особистісно орієнтований підхід до
навчання.
Тому
методичний апарат підручника, формулювання в ньому навчальних завдань до вправ
спрямовані передусім на самого школяра. Крім цього, набагато чіткіше
розмежовано ті теоретичні відомості, які молодші школярі повинні глибоко
засвоїти, і ті, котрі подаються лише з пропедевтичною метою. З цією метою на
сторінках підручника подано для учнів (так само і для вчителів) різні словесні
орієнтири: „Візьми до уваги!”, „Пам’ятай!”, „Пригадай!”, „Виконуй так!”,
„Попрацюйте разом!”, „Попрацюйте в парах!”, „Попрацюйте в групах!”, „Міркуй
так!”, „Звір свої міркування з правилом”.
Структура і зміст підручника дає можливість
організувати навчальний процес так, щоб учень на уроці не залишався пасивним
слухачем і мовчазним виконавцем пропонованих письмових вправ, а виступав у ролі
активного співрозмовника, доповідача, коментатора, редактора, учасника діалогу
і полілогу, оскільки саме в таких формах активної навчальної діяльності і
відбувається його активна соціалізація. Учням запропоновано такі види і форми
діяльності, з якими їм доведеться зіткнутися в дорослому житті, у процесі
розв’язання різних життєвих ситуацій.
«Українська мова. 2
клас» (авт. М. Д. Захарійчук)
Новизною навчального матеріалу підручника можна вважати
введення текстової основи. Використання текстів у процесі засвоєння мовних
знань і формування мовленнєвих умінь і навичок, автори підручника називають
текстоцентричними технологіями.
Введення текстоцентричних технологій вивчення української
мови у початкових класах, дозволить забезпечити реалізацію принципу
перспективності зорієнтовану на основну і старшу школу.
Текстоцентричні технології уможливлюють
внутрішньопредметні зв’язки із лексикою, фразеологією, прислів’ями, приказками,
збагачення мовлення учня цими засобами. Тексти є засобом реалізації
міжпредметних зв’язків мови, сприяють інтеграції мови з навчальним змістом
інших предметів.
Включення системи текстів відповідної тематики як
дидактичного матеріалу із розробленими завданнями, спрямоване на вивчення
української мови на шести рівнях: фонетико-фонематичному, лексико-семантичному,
словотворчому, морфемному, морфологічному, синтаксичному.
Вивчення мовних понять, явищ, закономірностей має
здійснюватися не ізольовано від мовлення, а на основі тексту, як засобу
навчання і як продукту мовленнєвої діяльності школяра, у якому передбачається
застосування набутих компетентностей.
Різножанрові тексти, об’єднані однією темою, дозволять
учителю чітко визначити виховні цілі уроку, впливати на розвиток
інтелектуальних якостей школяра, формувати патріотичні, морально-етичні,
екологічні переконання, а також розвивати естетичні смаки. Окрім цього учитель
має можливість розкрити красу і багатство української мови, залучити учня до
культурних надбань українського народу.
Методика роботи за новим підручником «Українська мова»
описана у «Книзі для вчителя: орієнтовний навчальний зміст уроків української
мови».
«Українська мова. 2 клас» для загальноосвітніх
навчальних закладів із навчанням російською мовою (авт. О. Н. Хорошковська
та Г. І. Охота)
Зазначений підручник є своєрідним букварем, побудованим
на основі зіставлення буквених систем російської й української мов, врахування
спільного й розбіжностей у них. Водночас у підручнику широко представлено
матеріал, спрямований на збагачення словникового запасу, формування фонетичних
і граматичних умінь, розвиток діалогічного й монологічного мовлення.
Якщо текстовий матеріал для розвитку умінь читати
українською мовою вміщено у підручнику, то вправи для формування умінь писати,
використовуючи букви українського алфавіту, подано у спеціально розробленому
навчальному посібнику, яким є «Зошит для письма і розвитку українського
мовлення».
«Українська мова. 2 клас» для загальноосвітніх
навчальних закладів із навчанням російською мовою (авт. Н. В. Гавриш, Т. С.
Маркотенко)
Матеріал
підручника структуровано за уроками, у кожному з яких подано тексти певної
тематики, а завдання розподілено по рубриках з відповідними умовними
позначеннями: «Послухай», «Читай», «Вимовляй правильно», «Напиши». Така побудова дає можливість дітям
усвідомити орфоепічні, граматичні, лексичні особливості української мови, вчить
активно користуватися нею у повсякденному житті. Саме тому в підручнику
запропоновано роботу із загадкою та скоромовкою, подано достатньо завдань для
розвитку зв’язного мовлення – на побудову діалогу, продовження речення,
поєднання розрізнених слів у прислів’я, порівняння значення слів, встановлення
відповідності тощо. Разом з тим діти навчаються писати і правильно вимовляти
нові букви, слова з ними.
Наприкінці кожного уроку подано
словниковий матеріал для запам’ятовування під рубрикою «Запам’ятай!», де у двох
стовпчиках уміщено слова російською мовою та їхні відповідники українською –
для вправляння у вимові, закріпленні лексичного значення.
У змісті підручника пропонуються
індивідуальні завдання та вправи для роботи в парі чи групі («Граємо»). Зміст
не переобтяжує дітей зайвою інформацією. Він спонукає дитину думати, уявляти,
завдяки тематиці дібраних навчальних текстів має тісний зв'язок з іншими
предметами початкового шкільного курсу, такими як основи здоров’я, математика,
природознавство, трудове навчання.
«Литературное чтение. 2
класс» для загальноосвітніх навчальних
закладів із навчанням російською мовою (авт. Н. В. Гавриш, Т. С. Маркотенко)
Підручник побудовано так, що текст
читається на одному або кількох уроках. Кожний урок починається з розминки, де
дитині пропонуються словесні ігри, загадки, завдання, спрямовані на розвиток
техніки читання.
Після кожного прочитаного тексту
пропонуються запитання репродуктивного, проблемного і творчого характеру.
Наприкінці уроку пропонується рубрика, що передбачає побудову усного
висловлювання на запропоновану тему (короткий роздум – без уживання терміну) з
обов’язковим формулюванням власної думки – «Давай обсудим», або рубрика «Давай
поиграем».
На уроці, що завершує вивчення
тематичного розділу, подано запитання й завдання на повторення вивченого
матеріалу, в тому числі запитання тестового характеру – на вибір правильної
відповіді серед трьох запропонованих.
Реалізація конкретної теми
відбувається під час роботи з основним
текстом, підкріпленим ілюстраціями
(малюнками до тексту або дібраними фотографіями), на яких наочно втілено сутність
того, про що розповідається в тексті.
Ілюстрації доповнюються запитаннями, які спрямовують дитину пояснювати, обґрунтовувати, міркувати:
порівняти малюнок з текстом, розповісти, як би учень намалював те саме, описати
зображене за допомогою певного дидактичного матеріалу «Для справок» тощо.
Навчальний
предмет «Російська мова» (інша мова
національної меншини) у загальноосвітніх навчальних закладах (класах) з
українською мовою навчання спрямована на формування і розвиток у молодших
школярів комунікативної компетентності, здатністю користуватись мовою для
вирішення життєвих задач. Володіння російською мовою дозволить учням
користуватися знаннями з мови як засобом пізнання, залучення до багатств
російської культури та надасть можливість толерантного міжетнічного спілкування
з представниками інших національних культур, носіями інших мов в Україні.
У навчальному предметі «Російська мова» з російською та
іншими мовами
навчання головна мета — формування в учнів певного рівня комунікативної
компетентності з урахуванням вікових особливостей і можливостей молодших
школярів, уміння
здійснювати всі види мовленнєвої діяльності сучасною російською, іншою
національною літературною мовою, забезпечення мовної комунікації у місцях
проживання росіян, представників інших національностей.
«Русский язык. 2
класс» для
загальноосвітніх навчальних закладів із навчанням російською мовою (авт.
Е. С. Сильнова, Н. Г. Каневська, В. Ф. Олійник)
Провідним
принципом роботи з підручником є формування умінь та навичок мовленнєвої діяльності учнів: змістовно, чітко, вільно та грамотно
висловлювати думки та почуття в усній і
письмовій формі.
Навчальний
матеріал орієнтований на усвідомлення дітьми знань з мови як змістової основи
мовленнєвої діяльності, на формування вмінь включатися в мовні ситуації різного
змісту, грамотно передавати враження від сприйнятого (прочитаного, почутого) у
різних формах та типах мовлення (монолог, діалог; оповідання, опис,
міркування). Мовленнєвий розвиток учнів здійснюється одночасно із
засвоєнням лінгвістичних понять і категорій,
які органічно втілюються в різних видах мовленнєвої діяльності.
Зміст і
структура підручника відповідають принципам науковості, доступності і
перспективності, взаємозв’язку навчання, виховання та розвитку особистості
дитини.
«Русский язык. 2 класс» для загальноосвітніх навчальних
закладів із навчанням російською мовою (авт.
А. Н. Рудяков, И. Л. Челышева)
Для
впровадження чотирьох обовʹязкових змістових ліній мовного компоненту — мовної,
мовленнєвої, соціокультурної, діяльносної — в підручнику пропонується робота
учнів з текстами різного об'єма, змісту і форми, зокрема з текстами-правилами,
текстами-таблицями, текстами-схемами. Дотрумується принцип подання материалу:
від малих форм — до великих, від поезії — до прози.
Тексти вправ
виховують повагу до рідного краю, до сім’ї і семейних цінностей. Важливе місце
у підручнику займають вірші, оповідання, завдання, спрямовані на вивчення
рідного краю. Учням пропонуються уривки з творів класиків, сучасних дитячих
авторів, які дають змогу зацікавити школяра, зрозуміти оточуюче середовище.
Мета навчального предмета „Природознавство”
полягає у формуванні природознавчої компетентності учнів шляхом засвоєння
системи інтегрованих знань про природу і людину, основ екологічних знань,
опанування способами навчально-пізнавальної і природоохоронної діяльності,
розвиток ціннісних орієнтацій у ставленні до природи. На реалізацію окресленої
мети спрямовані матеріали підручників «Природознавство» для 2 класу,
структурування змісту у яких визначається також: загальнодидактичними та
природничими принципами (екологічним, планетарним, українознавчим, краєзнавчим,
фенологічним).
«Математика, 2 клас» (авт. Ф. М. Рівкінд, Л. В.Оляницька)
Підручник
складається з V розділів, які у свою чергу поділяються на уроки. У розділі I
повторюється матеріал про числа та дії з ними, вивчений у 1 класі, при
повторенні назв компонентів дій додавання і віднімання вводиться поняття
рівняння. У розділі II вивчається додавання і віднімання чисел у межах 20 з
переходом через розряд, у розділі III - додавання і віднімання чисел у межах
100 з переходом через розряд. Кожен
випадок додавання чи віднімання розглядається за єдиною схемою: У розділі IV
вивчається табличне множення і ділення.
Розділ V присвячено повторенню матеріалу, вивченого у другому класі.
Усі уроки,
вміщені в підручнику, мають єдину структуру. Перші завдання уроків дадуть змогу
вчителеві організувати «математичну розминку», доцільно за цими завданнями
організувати групову діяльність учнів. Введенню багатьох понять передують
вправи, виконання яких «підводить» учнів до формування правила, закону тощо.
При вивченні арифметичних дій над числами пропонуються різні способи їх
виконання, учні мають можливість порівняти їх й обрати для себе найбільш
раціональний. Завдання для формування обчислювальних навичок подані за
принципом «від простого до складного.
Текстові
задачі відзначаються різноманітністю сюжетів. Значна увага приділена складанню
задач (за малюнком, коротким записом, розв’язанням).
Система
геометричних завдань, пов’язаних із кресленням фігур, вимірюванням і
обчисленням геометричних величин, дозволяє проілюструвати просторові та
кількісні характеристики реальних об’єктів, організувати продуктивну діяльність
молодших школярів. Завдання для домашнього виконання спрямовані на закріплення
основних знань, з якими учні ознайомились на уроці.
Зміст підручника
створює умови для застосування диференційованого підходу в навчанні школярів:
завдання логічного характеру в рубриці «Банк математичних цікавинок», додаткові
теми (наприклад, нестандартні задачі).
|