Правове
виховання – це організаційна робота. За словами А.С.Макаренка: «Виховна робота – є робота організатора».
Ефективність правовиховної роботи
залежить від координації зусиль, організованих дій різних учасників виховного
процесу. Організаторами правового виховання молоді виступають держава, органи
самоврядування громадян, керівники навчальних закладів, учителя. Але без
допомоги батьків цей процес неможливий.
Важлива
складова частина правового виховання – формування поваги до права, закону,
розуміння їх цінності та необхідності безумовного виконання правової норми. Ця
сторона правового виховання важна, тому що завдання побудови правової держави
потребує, щоб відношення з повагою до права стало необхідним для кожної людини.
В. Сухомлинський писав: «Воспитание
только тогда становится творением человека, когда бурные страсти владеют юными
сердцами».
Суворе
виконання вимог правової норми – це результат внутрішньої боротьби «за» та
«проти» , та щоб людина гідно вийшла з цієї боротьби, необхідні такі вольові
якості, які допомогли б їй перемогти саму себе, тобто психологічна готовність
до такої боротьби. У людини повинна сформуватися здібність удосконалювати свої позитивні
якості та протистояти негативним.
На
практиці увага педагога, вихователя нерідко фокусується лише на організації
зовнішнього впливу на особистість, процес внутрішньої обробки цього впливу
часто випадає з їхнього поля зору. Тим часом дуже важливо знати, як молода
людина усвідомлює, переживає зовнішній вплив, як реагує на нього. Треба пам’ятати,
що формування такої психологічної готовності – не спонтанний процес, а
результат повсякденного впливу суб’єктів виховання.
На практиці бувають часто випадки
неузгодженості у діях різних суб’єктів правового виховання, між суспільною
думкою та особистими інтересами вихованця, між бажанням правильно поступати та
можливістю діяти відповідно до побажань, між зовнішніми вимогами та внутрішніми
прагненнями. Подолання цих суперечностей займає важливе місце в складному
процесі формування особистості і в значній мірі залежить від педагогічної
майстерності вчителя. Можна виділити наступні вимоги до організації правового виховання школярів: - наявність системного диференційованого підходу до учнів,
- сприяння позитивного емоційного відношення до інформації,
- активізація зацікавленості школярів щодо придбання правових знань,
|