ОСОБЛИВОСТІ АДАПТАЦІЇ
ДО НАВЧАННЯ В СЕРЕДНІЙ ШКОЛІ
УЧНІВ-П’ЯТИКЛАСНИКІВ
Велике значення має успішність адаптаційного періоду — входження дітей у робочий ритм після тривалих літніх канікул. Педагоги повинні допомогти дітям подолати цей період, враховуючи його особливості. Будь-які перехідні періоди життя й діяльності дітей висувають специфічні проблеми, що потребують особливої уваги педагогів.
Перехід учнів з початкової школи в середню справедливо вважають кризовим періодом. Багаторічні спостереження педагогів свідчать про те, що цей етап завжди пов'язаний зі зниженням успішності, хоча б тимчасовим. Учням, що звикли до порядку початкової школи, необхідний час, щоб пристосуватися до нового темпу і стилю життя. У цей період зовнішні зміни збігаються в часі з початком фізіологічних змін в організмі дітей. Усе це, безумовно, відбивається на успішності.
В учнів 5-х класів змінюється їхнє соціальне оточення (новий склад учителів) і система діяльності (зміст нового ступеня освіти). Зміна умов навчання й виховання ставить вже вищі вимоги до інтелектуального й особистісного розвитку, до рівня сформованості в дітей певних навчальних знань, умінь, навичок.
Діти в школі адаптуються не тільки до своєї соціальної ролі, а й насамперед до особливостей засвоєння знань у нових умовах.
Однією з причин виникнення проблем є нездатність учнів упоратися з великим, порівняно з початковою школою, обсягом домашніх завдань, адаптуватися до вимог учителів-предметників. Зниження успішності учнів 5-х класів викликає тривогу батьків, учителів, адміністрації школи й самих дітей. Школярі частіше бувають неуважними, дратівливими, можуть неадекватно реагувати на зауваження вчителів, батьків.
Проблеми, які виникають:
- Перехід учнів початкової школи до школи II ступеня або проблема послідовності в навчанні, яка включає:
— педагогічний аспект — учні в 5-х класах знижують показники навченості, зустрічаються з великою кількістю вчителів, предметів, вимог, технологій;
— психологічний аспект — формування нової соціальної позиції.
- Невідповідність вимог до результатів навчання, пред'явлених педагогами початкових класів і середньої ланки.
- Різниця в стилі спілкування з учнями вчителів початкової і середньої ланки.
- Відсутність однакових вимог до оцінювання учнів.
- Відсутність єдиного підходу до організації адаптаційного періоду.
Для вирішення цих проблем сьогодні нам слід зосередити увагу на колективному обговорюванні думок учителів про п’ятикласників, і головне, на колективній розробці заходів індивідуального підходу до всіх учнів 5-ого класу. Також хотілося б проаналізувати причини відставання в навчанні або вади поведінки. Поглиблене вивчення школярів допоможе розв'язати і таку актуальну нині проблему як розвиток їхніх здібностей, нахилів.
Рекомендації класним керівникам, учителям-предметникам
- Звернути особливу увагу на таких учнів, яких не сприймає більшість класу. Це діти, що не можуть реалізувати себе в класному колективі через невпевненість у своїх силах або через невміння використовувати свої можливості.
- Обходити гострі кути, будувати співробітництво на основі доброзичливості й довіри, щоб гальмувати порушення й не ускладнювати стосунки з учнями, котрі мають високі показники нервового порушення: емоційно-нестійкі, агресивні, збуджені, вразливі.
- Не давати велику кількість нової інформації, додаткове навантаження.
- Особливу увагу приділяти учням, які швидко стомлюються, втрачають здатність продуктивно працювати.
- Провести індивідуальні бесіди з учнями, котрі показали низький рівень психофізичної адаптації до навчання в середній ланці, а також з їхніми батьками з питань режиму дня, харчування та відпочинку.
- Приділяти значну увагу учням з низьким рівнем емоційної адаптації. Провести індивідуальні бесіди з ними для виявлення причин незадовільних взаємин у класному колективі, в родині, з друзями.
- Учителям-предметникам взяти під чіткий контроль роботу з учнями високого рівня навченості (за результатами 4-х класів) для недопущення зниження якості навчання.
|