На базі нашої школи у січні 2013 року пройшло засідання міської
методради. Методист міського відділу Фесенко Тетяна Олександрівна
поділилася враженнями від участі у педчитаннях у Національному
університеті ім. Драгоманова у Києві з теми " Маніфест гуманної
педагогіки - сходження у майбутнє".
Читання були присвячені
осмисленню шляхів подолання
авторитаризму через прийняття і затвердження духовного гуманізму в освітньому
просторі.
До обговорення були
запропоновані питання:
- як вмістити в нашу свідомість
вимір духовності і мислити на його основі;
-як облагороджувати свій
характер, витончувати своє ставлення до дітей та оточуючих;
-як вирощувати в собі творче
терпіння, удосконалюватися в мистецтві любити дітей;
-як навчитися керуватися у
вирішенні педагогічних завдань мудрістю.
Духовно-філософськими основами гуманної
педагогіки є праці Конфуція, Лао-Цзи,
Сократа, Платона, Аристотеля, Г. Сковороди, М. Бердяєва,
І. Ільїна, П. Флоренського, родини Реріхів… Опорою для педагогів-гуманістів стали Святі Писання
Світових Релігій – Буддизму, Іудаїзму, Християнства, Ісламу.
Гуманна педагогіка – це велика
мудрість, у якій стверджується педагогіка
Світла. Учитель тут – носій Світла. Урок справжнього вчителя не для дітей, а з дітьми. Гуманний педагог створює суб,єкт-суб,єктне середовище, коли йде взаємний вплив учитель-учень. Важлива риса його –
здатність до саморефлексії, самоосвіти, самовдосконалення.
Сьогодні ми пропонуємо вам
долучитися до цих ідей.
З грубої піщинки виростає перлина. Але природа ненастанно трудиться над
цим.
Вручаю вам «піщинки», акумулюйте
все почуте, передайте їм енергію своїх емоцій,
енергію своїх думок, енергію свого досвіду. А вкінці ми наповнимо чашу
педагогічної мудрості вже не «піщинками», а «перлинками», над якими ви невтомно
попрацювали.
«Найбільша трудність у творенні гуманного
освітнього світу знаходиться всередині нас самих. Це може бути наша
зашкарублість і консерватизм, наша прив’язаність до авторитарного педагогічного
мислення, скутість нашої свідомості лещатами матеріалізму, віра, що
авторитаризм є справжнім шляхом педагогіки, лінощі займатися чимось новим,
посилання на похилий вік тощо.
Для тих, у кому мало
любові до дітей, у кому авторитаризм і владолюбство стали рисами характеру, –
трудність самопереродження, звичайно, буде збільшуватися. Додамо до сказаного і
ту обставину, що багато вчителів і вихователів, побоюючись свого начальства,
бояться проявити надмірну активність.
Треба перемогти страх
у собі, треба здійснити подвиг – стати героєм духу. Таке вольове рішення не
залежить від будь-яких зовнішніх обставин, а залежить тільки від нас самих.
Особистість народжується в боротьбі з самою собою. Боротьба ця буде нелегка,
але достойна. Щоб стати творцями гуманного освітнього світу, щоб наше
суб’єктивне освітнє поле було радісним для наших вихованців і учнів, нам
потрібно буде:
– прийняти до
нашої свідомості вимір духовності та мислити на його основі;
– облагороджувати
свій характер, витончувати свої ставлення до дітей і оточуючих;
– вирощувати
в собі творче терпіння;
– вдосконалювати
мистецтво любити дітей, любити ближнього, радіти всьому піднесеному і
прекрасному;
– керуватися
в розв’язанні педагогічних завдань мудрістю;
– тягнутися
до читання праць класиків педагогіки.
Тільки в такій
боротьбі можна подолати, перемогти в собі все, що зв’язує нас із авторитарним
мисленням і практикою. В цьому процесі сходження нас буде заохочувати зростаюча
взаємна любов і довіра до наших вихованців і учнів, духовна спільність із
кожним із них, яка постійно розширюється.»
Отже найвищий сенс
Маніфесту – поєднання духовності та гуманності. Духовність та гуманність
існували та розвивались в культурі протягом століть, але ніколи не поєднувались,
бо це дві протилежні системи цінностей. В релігійному трактуванні духовності
вищою цінністю є Бог, а в гуманній – Людина. А в Маніфесті через поняття
«духовний гуманізм» чітко ставиться
завдання сприяти вихованню людини культури, мислителя, діяча, ТВОРЦЯ.
Це особливо актуально
зараз, бо суспільство знову переживає початкову фазу переходу від життя в
культурі матеріальних речей і цінностей споживацького суспільства – до життя в
культурі ідеальних сенсів.
|