Безпека життєдіяльності на уроках фізичного виховання
Практичні поради щодо безпечного
проведення уроків та занять фізичної культури
1. На початку уроку учитель фізичної культури має перевірити готовність спортивної зали до уроків та занять фізичною культурою;
2. Протягом уроку учителю фізичної культури слід:
• навантаження на уроках та заняттях підвищувати поступово;
• у разі виявлення негативної реакції організму учнів на фізичне навантаження зменшувати його поступово, наприклад, після бігу переводити школярів на пришвидшену ходьбу, а потім на ходьбу звичайним темпом; проводити з дітьми гіпервентиляцію легенів; вимірювати частоту серцевих скорочень (ЧСС).
3. На початку уроку чи заняття учитель фізичної культури має:
• провести інструктаж із техніки безпеки;
• нагадати учням про те, що наявність спортивної форми на уроці фізичної культури та занятті обов'язкова;
• нагадати про необхідність дотримання гігієнічних норм на уроках фізичної культури та заняттях.
4. Перед кожним уроком чи заняттям учителю фізичної культури треба:
• перевірити санітарний стан місця проведення уроку чи заняття;
• опитати школярів про стан їхнього здоров'я (у разі поганого самопочуття не допускати учня до фізичних навантажень);
• дотримуватися термінів відновлення допуску учнів до фізичних навантажень після захворювань і травм;
• перевести учнів, які прийшли на урок чи заняття після хвороби, у кінець колони для виконання завдань із меншим навантаженням;
• виміряти ЧСС (бажано індивідуально)в учнів, які прийшли на урок чи заняття після хвороби або тимчасово направлені лікарем у підготовчу групу;
• перевірити відповідність спортивної форми учнів модулям програми та умовам проведення уроку чи заняття;
• нагадати учням про дотримання правил безпеки на уроці чи занятті.
5. На початку уроку чи заняття учитель фізичної культури повинен:
• підвищувати навантаження на організм учнів поступово;
• підготувати школярів до навантаження;
• виконати з учнями загальнорозвивальні вправи для розминки всіх груп
м’язів, а також спеціальні вправи за модулями програми;
• нагадати учням правила техніки безпеки під час виконання вправ;
• здійснювати контроль за учнями, які за станом здоров'я зараховані до спеціальної та підготовчої медичних груп.
6. Під час основної частини уроку чи заняття учитель фізичної культури має:
• страхувати учнів під час виконання ними фізичних вправ;
• поступово збільшувати навантаження, не порушуючи структури уроку;
• нагадувати учням правила техніки безпеки під час виконання завдань;
• стежити за зовнішніми реакціями організму учнів на фізичне навантаження;
• коригувати навантаження на організм учнів залежно від результатів вимірювання ЧСС;
• давати окремі завдання учням, які за станом здоров'я зараховані до спеціальної або підготовчої медичної групи;
• контролювати (бажано індивідуально) ЧСС в учнів, які прийшли на урок чи заняття після хвороби або тимчасово направлені лікарем до підготовчої групи;
• проводити з учнями гіпервентиляцію легенів після значних навантажень;
• протягом уроку тримати в полі зору учнів усього класу.
7. Наприкінці уроку чи заняття учитель повинен:
• поступово знизити навантаження на організм учнів;
• провести з учнями гіпервентиляцію легенів,виміряти ЧСС;
• за потреби виконати з учнями додаткові вправи на розслаблення та зосередження уваги;
• нагадати учням про необхідність гігієнічних процедур після завершення уроку чи заняття.
8. На початку кожного модуля учителю фізичної культури потрібно:
• провести інструктаж із техніки безпеки під час виконання вправ модуля та поставити підпис у журналі з техніки безпеки про проведення інструктажу;
• перевірити наявність підписів учнів у журналі з техніки безпеки.
9. У разі травмування учня під час уроку чи заняття учитель фізичної культури
зобов'язаний:
• надати першу долікарську допомогу;
• викликати медичного працівника та повідомити про травмування учня адміністрацію закладу та батьків;
• викликати швидку медичну допомогу (за потреби).